Föra eller följa?

Jag har blivit en sucker för svenssonlivet som sig bör med Idol/Let's dance och sånt som går på 4:an på Fredagar. Gudrun Schyman rockade tydligen järnet i en cha cha iförd jätteröd klänning. Partnern hade matchande nog satt på sig en dress som hade samma nyans som klänningen från topp till tå. Rött till cha cha.....hett eller vänster i detta fallet? Kanske inte ska analysera sönder saker....vilket annars är lite av en specialite för mig.

Det roliga var att första reklamen efter Gudrun var en Yes reklam som skildrat hur sällan man har behövt köpa diskmedlet genom alla tider, det är ju så drygt. Det börjar med en kvinna + barn efterföljt av en annan kvinna med barn. Budskapet var "Jag köper nästan aldrig YES" i båda fallen. Tredje gången står en man bredvid...nu lät det "Vi köper nästan aldrig YES". Slutligen kom nutidens form av de olika könens involvering i köksarbetet...jag var nästan 100 på att det skulle stå en man med flaskan i hand som förde fram budskapet men det var fortfarande kvinnan som frontade. Dock stod mannen vid diskhon och stärkte jämställdheten i förhållandet. Undrar när kvinnan försvinner helt ur bilden i reklam för tvätt och diskmedel? Eller varför kanske inte ett homosexuellt par? Det tål att tänkas på...

I en reklam för Valio laktosfria produkter står kvinnan i köket, det sitter en bebis på golvet. Uppblåstheten på mamma leder till en prutt varpå babyn säger "pappa". Hur hade det sett ut om det varit tvärtom? Är det så osannolikt att en barnledig pappa pruttar och associationerna genast leder till "mamma"?  Inte i min lilla familj.

Överanalysera mera.