Tolkningsmöjligheter

För att tolka en text behöver man bland annat kunna tolka sammanhanget på lämpligt och realistiskt sätt. "Två par strumpor åt lille- lillebror" i den kända barnvisan bä bä vita lamm syftar inte på att lillebror åt upp två par strumpor utan att han fick två strumpor ur säcken full med ull och helgdagsrockar. Hade inte sammanhanget funnits hade vi inte haft möjligheter att dra denna rimliga slutsats. Alltså, kontexten avgör hur vi tolkar och i det flesta fall väljer vi tolkningen med bäst förutsättningar i ett visst sammanhang. Att man sen tycker det är underligt med ett lamm som delar ut söndagskjolar och annat hemslöljdsaktigt är ett annat forum.

Tur ändå att man lyckas fokusera på annat än julemat och klappar den här tiden på året. Det enda som stressar mig är var/hur/när jag ska befinna mig under jullovet för att effektivisera vin (oj, en Freudiansk felskrivning? min ska det vara) vistelse i värmelandet. Kanske ska vara glad för det...vissa andra verkar befinna sig i turbospinn.

När jag inte pluggar, städar, lagar mat, diskar, ser på tv eller sånt så brukar jag ägna mig åt plate-spotting. Jag är vad som brukar kallas en nörd i det ämnet. Egentligen är det ett beroende som inte går att ta sig ur. Leken går ut på att man i nummerförljd ska leta efter bilars registreringsskyltar från 001 till 999. Jag har lekt leken i drygt ett år nu och håller på att leta efter 148. Jag som tyckte att T och F var segdragna med kurragömman som tog 2 timmar att försöka avsluta. Dumma människor som drog in mig i fördärvet. Hade tänkt sluta vid 099 men sen fick jag syn på 100 och 101 och då var gränsen överskriden. Jag kan inte sluta. Är som besatt på bussen och börjar nästan grina om jag inte hamnar vid fönsterplats på vänstersidan eller om rutan är insmord med vaselin (oftast handlar det om skrifter som "wille ♥ lina= sant" och/eller "bajsbusschaufför"). Finns det någon hjälplinje eller rehab mot ett sånt beroende?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback