Orala fasen

Mina senaste tre veckor har präglats av psykologi, socialantropologi och sociologi. Wierd ämnen måste jag säga. Kanske allt faller på plats över en fet braja och en Stanley Kubrick film. Man kan ju faktiskt undra. Ni är säkerligen bekanta med Sigmund Freud, Jung och alla andra de där småsjuka gubbarna. Vad tror ni att Freud skulle säga om mitt "tugga-på-pennan-tills-det-inte-finns-nåt-kvar" beteende? Hade jag problem att skapa en kontakt med modersvaggan i samband med amningen? Har jag ett perverterat oralt beteende efter en störning i orala fasen av min psykosexuella utveckling? Visst låter det lite knarkkalas över det hela?

Socialantropologi då. Hur påverkas vi som vårdpersonal av möte med andra kulturer/ religioner ute på arbetsplatsen? Om en muslim läggs in på avdelningen ska man försöka få fotändan vänd mot mecka eller nåt. En medlem ur sammanslutningen Jehovas Vittnen anser att själen är i blodet och motsätter sig blodtransfusion samt vägrar mat som innehåller blod. Judar vill ha koscher och kristna ska ha sin nattvard varje söndag samt en präst som kommer och hänger.
Jag är en mycket människoälskande varelse så jag kommer med största engagemang försöka få varje individ jag vårdar att känna sig  respekterad och förstådd. Men jag kan ändå inte sluta fundera över hur mycket anpassning/krångel/diskriminering som behövs för att alla ska passa in. Är det inte också lite sanning i det där att "ta seden dit man kommer"? Jag knyter ihop säcken med ett par ord från min kurskamrat:

"Kan jag alltså komma med krav på ett nytt rum eftersom det inte finns nån öppen brasa där jag ligger nu? Tomten kan ju inte komma in". 




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback