På grund av mitt namn...

Z, jag rippar lite av din blogg och spinner vidare på namngenren du påbörjade. Jag var nämligen på McDonalds förut och hon som serverade mig hette Cassiopeia. Jag tycker det låter lite forngrekiskt men okej. För det är ju en ganska intressant sak detta med namn. Man ska ju trots allt leva med det resten av livet så föräldrar som bestämmer detta har ju lite press på sig. Johanna, Maria, Anna, Zara med S och eventuellt h på slutet är ju namn som verkar funka hela tiden. Birgitta, Marieanne, Kerstin och Kristina är namn som man förknippar med åldersgrupp 45-60. Annette, Anneli, Jessica och Ulrika känns lite " Jag var tonåring på åttiotalet" och gamla namn som Ellen, Astrid, Tilda och Alva tillhör 1-4 samt 75- 107.

Men man märker ju själv hur man ändrar sin inställning till namn. För 10 år sedan skulle jag aldrig kunnat tänka mig att döpa min unge till t.ex. Alfred eller Axel. Men idag tycker jag att det är ganska gulligt. Påverkad av omgivningen? Mognadsprocess?

På scb.se finns namnregister för hur många av ditt och hur många av datt så jag sökte på hur många som heter Johanna. Fick då veta att det finns 7 personer i Sverige med efternamnet Johanna. Wierd. 5945 peroner heter Oskarsson i efternamn, 6215 heter Wikström. Jag hade tänkt byta till det när jag gifter mig men det verkar som man är mer unik som man är. Z, 109692 heter Svensson.

Så. Förnamnen då? Det verkar som att man bara kan ta nåt från fria luften och kalla sin unge. Bland de konstigaste godkända namnen 2006 hör:

                                                                 ´
image36 image37   image38  image39



Flickor

Delfina
Mygg
Hallón
Barbi
Månstråle
Bajen                - fotboll eller avföring?
Snöfrid

Pojkar
Glädje               - trevligt, om man jämför med Minus.
Grill
Texas                - Inspirerad av Beckhams?
Zappa
Minus
Händel
Deep

Icke godkända: - och tur är väl det.

Flickor
Boris                     - tur för den flickan
Cristiania             - pundarföräldrar?
Doktor                   - huh?
Filip                       - united we stand for jämställdhet eller vad?
Hallon                   - men det gick bra med en apostrof.
Hosianna
Inga- Inga             - ska det låta som hon stammar? "Jag heter eh Inga Inga Karlsson".
Likagod                - som vadå?

Pojkar
Farbror Sid
Dotcom
Engelborg
Freedom
Fån                      - neeeej......
Gum Shoe
Göken
Någon                - vem som helst.


Artikeln slutar med:
 "Tänk på att det är barnet som ska leva med det namn ni väljer åt honom eller henne - förmodligen för resten av livet."

Jag vet inte mer vad jag ska skriva....

Kommentarer
Postat av: Zara

hahah... Minus? Farbror Sid?

Döpte inte Mr Schyffert sin son till typ Lennart, för att vara ironisk? Jag funderar på Achmed eller Mohammad om jag får en son. Mohammad Svensson. tror du han får en hyreslägenhet?

Postat av: Johanna

haha. nej det tror jag inte. inget jobb heller för den delen. men om han får det så kommer han antagligen tjäna 20% mer än tjejerna och tycka att vi är för gamla för att jobba för honom.

2007-10-18 @ 16:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback