Curlingföräldrar

Har precis sett en debatt om föräldraskap på tv. Medverkande var diverse mammor, författare i ämnet, pappor och nån psykolog. Mitt i klungan av alla sitter Anna Wahlgren eller vad hon heter. Hon är mer känd som "hon som skrev barnaboken". De flesta verkade gilla henne för när hon presenterades sa alla "oh, the queen"  efterföljt av applåder. Jag har en mer kritisk inställning till människan. Skulle försöka mig på hennes alster men var på väg att stänga igen redan när jag kom till kapitlet "förlossningen". Hon påstår på fullaste allvar att man kan föda barn HELT smärtfritt utan bedövning eller andra onödiga berusningsmedel om man bara pluggar in självhjälpsboken "Att föda utan smärta". Jojo. Jag läste vidare men fick nog vid amningskapitlet. "Amma först på ena bröstet, rapa. Amma andra bröstet, rapa. Sover inte bebis nu så kan han/hon få snutta några sug till sen somnar han/hon garanterat." Verkligheten för mig: Amma först på ena bröstet, rapa, jättespya med klatscheffekt på golvet, jätteglad men ultrapigg bebis. Man får prestationsångest och tror man gör fel. Jag kanske inte har gett henne en ärlig chans, hon hade ju ändå fött och uppfostrat närmare hundra barn så hon borde ju veta. Men jag slutade läsa där. Hon sa ikväll att man nära på kan se om någon är ett "barnaboksbarn". De är nämligen glada och väluppfostrade.

I allmänhet så handlade för övrigt allt om hur man ska uppfostra sina barn, som ni kanske redan förstått. Frågan var om dagens "curlingföräldrar" var på väg tillbaka till auktoritetsuppfostran som på den gamla goda tiden. Varför måste allt handla om ytterligheter? Kan man inte ha gränser utan att vara nazi? Olika meningar fanns och alla hade nåt bra att komma med. Själv känner jag att en förhandlingsbar konsekvens kan vara the shit. Vad tros om det ni som har barn själva?

Jag tog visst upp mina problem med att stava i nåt inlägg här innan. Igår fick jag en liten lapp från liberoklubben. De hade ett superduperbra erbjudande till alla sina med-lemmar. Alla med lemmar har chans att vinna ett gåvopaket. Kul särskrivning. Jag kanske inte är så tokig på att skriva det svenska språket trots allt.

Kommentarer
Postat av: Madelene

"Barnaboksbarn"...ok jag har inga barn men fy faan vilket skitsnack...vad bra då vet alla att bara man har läst en bok så uppfostrar barnen sig själva utan att föräldrarna behöver lyfta ett finger...eeeh? Annars så var det ju bara att ta fram pekpinnen och slå din bebis på fingrarna om den inte ammar och somnar ordentligt sen, det var väll en bra idé! :S Ursäkta jag låter bitter men blir så trött på auktoriteter som inte fattar att vanligt folk faktiskt kan tänka själva... Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback