T minus 8 dagar

Dagen har flutit på fint utan vare sig värkar, blödningar eller vattenavgång. Jag har med stor möda gått ganska mycket men det har inte gett resultat så här långt och nu är ju faktiskt dagen snart slut. Tänkte att jag skulle hinna få ut honom/henne innan lördag för då måste jag inte känna mig tvingad att hjälpa lilla morfar att flytta. Ingen som tvingar mig nu heller men ni vet hur det kan vara...bror duktig är en känsla som drabbar även den mest höggravida.

Igår  hörde jag på nyheterna att de hittat ett samband mellan en viss gen och huruvida män upplever sitt förhållande lyckligt eller mindre lyckligt. Männen med den specifika genen tyckte nog att de inte var lika lyckliga i sina förhållanden som de utan genen.

Forskningen hade inletts efter att man hittat samma fynd i en studie om....*trumvirvel*.....sorkar! Hur kommer man på idén från första början? Var det bara ett ljushuvud som helt plötsligt fick ett äpple i huvudet och utropade "heureka! vi måste forska om sorkar och deras upplevelse av sina förhållanden i samband med en viss gen!". Okej om brusmannen med radion i Sthlm fick tanken men då skulle det ju sällan vara någon annan som hoppade på. För man är väl fler som deltar i forskning av olika slag?

En senare fundering som slog mig var vad de skulle göra av resultaten. När man forskar inom cancer eller hjärt-och lungsjukdomar så leder ju fynden av studierna till nånting som tar behandlingar och dylikt framåt. Forskarna för den här studien hade dock inga avsikter att ge upptäckten ett syfte, för att börja mixtra med genen eller dess hormoner skulle inte vara så bra hade man kommit fram till. De ville bara veta att det låg till på ett visst sätt. Hur fick de då forskningsanslaget? Jag har ju läst vetenskaplig metod och teori, där fick vi granska ansökningar för forksningsanslag och jag mäkte att det är ju inte en vanlig månadslön som går åt till de olika deltagarna som innehar titlar som professorer, magistrar och liknande. Vart kommer pengarna ifrån? Är det vi skattebetalare som ger lön för deras möda? Isåfall vill inte jag vara med.
Eller så vänder man på steken. Satsar på en högre examen och sätter igång egen forskning om exempelvis......olika typsnitts egenskap att väcka känslor hos kvinnliga betraktare. Vad sägs om det? Nån som är intresserad?

Kommentarer
Postat av: Zara

Bara orden "äktenskap" och "Sorkar" i forskningsansökan borde ju få folk att fundera lite. Men det är skumt. På Uni är det en tant som forskar om flyttankar, floating duvet. Känns också som en grej man inte ger pengar till, men tydligen... Så typsnitten kanske är en superidé..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback