Alone in the dark

För första gången sitter jag i min lägenhet helt ensam. Tror inte att det har hänt förut. R är hos mormor och F är i sthlm och jag sitter här, äter chips och förbereder mig inför morgondagensdagens lab. En sökning efter vad Hematokrit på google resulterade i EU- parlamentets förslag om nya riktlinjer angående blod- och plasmadonationer. Man ska tydligen enligt dem lämna frivilligt och helt utan ersättning. Lite att dricka var ok men en souvenir eller så var betalning likaväl som rena pengar och ska inte förekomma. Iallafall. Hittade det till slut på kau.se och sitter nu och läser...

"HemoCue B-hemoglobin system består av engångs mikrokuvetter med reagens i torr form och

en specialkonstruerad fotometer."  - ????


"Natriumnitrit överför hemoglobin till methemoglobin, som med natriumazid ger azidmethemoglobin."  - ?????


"Fotometern levereras kalibrerad mot en våtkemisk glukosdehydrogenasmetod med

hemolysering och fällning enligt tillverkarens kalibreringsinstruktion QK-003." - ????

"Kapillär provtagning tas vanligen i lång- eller ringfingret. Kapillärprov kan också tas i

örsnibben." - Den förstår jag.


"En i varje grupp ska vara fastande (ej äta eller dricka 10 timmar före provtagning). OBS! Får

inte dricka kaffe eller te, ej heller röka eller snusa! Max 1 litet glas vatten." - Amning är min ursäkt.


"OBS! Buffy coat räknas inte in i volymfraktionen för röda!"


"Reagenser/Utensilier"

"Hepariniserade glaskapillärrör"

"Specialutrustad centrifug med tallrikshuvud" (haha)

"Pastellina"

"Linjal"


Så. Vad är det egentligen vad vi ska göra? Det där sista änns lite som Estetisk verksamhet all over again.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback