In a nutshell

Igår tillbringade jag 4,5 timmar i jumbolansen på väg till Uppsala. Väl framme hade jag en träff med en sjuksköterska på klinisk genetik i ca 30 min, lämnade två rör och sen åkte jag de där 4,5 timmarna tillbaka med jumbolansen. Varför heter det jumbolans? Jumbo har alltid haft en negativ klang i mina öron. Jumbon är väl den som kommer sist men får pris ändå. Snacka om kollektiv mobbning av alla som väljer detta, trots namn och seghet, förmånliga transportmedel.

Iallafall. Sjuksköterskan har vid flertal tillfällen träffat andra medlemmar i min familj eftersom vi genomgår en utredning om en mutation i en gen som gör att man har en ärftlig typ av bröst- och äggstockscancer. Det visade sig att min mor är bärare och det ger mig ungefär 50% risk att även jag har den.

När jag kom dit var jag mycket tydlig om att mina kunskaper om gener, kromosomer och dylikt är på en liten djupare nivå än en som inte läst kurser som innefattar läsning på cellnivå och därför vill jag ha information som matchar mina kunskaper. Jag använde ord som cell, kromosom, DNA, protein, adenin, cytosin, tymin och att det var något mer som jag inte kommer ihåg.

Trots detta fick jag förklaringen: " Ja Johanna, som du vet så ärver man hälften av sina gener från pappan och hälften från mamman. Du kan tänka dig att din pappa är den ena bokhyllan där och din mamma är den andra. Om du skulle plocka ut 23 böcker från pappahyllan och ta 23 från mammahyllan som du stoppar in i en tredje hylla så får du en Johannahylla." Jaha.....det fattade jag inte...
"När vi började utredningen med din mamma så visste vi inte vad vi letade efter. Det var som att stå vid den där hyllan och leta efter ett ord som vi inte visste vad det var än. Men nu, nu har vi kommit så långt att när vi ska utreda dig, då får vi helt plötsligt en bibliotekskatalog till hyllan där vi kan söka efter rätt bok, rätt sida och rätt rad, och kom ihåg, det är 50% risk att du har det och 50% chans att du inte har det". Det sistnämnda fick jag till och med uppskrivet på papper att ta med hem, ifall jag skulle behöva påminna mig själv vad 50-100 är.

Väldigt pedagogiskt men i utbildningssyfte fick jag inte ut så mycket av det.

Iallafall. Om några månader vet jag hur det blir och om jag ligger i riskzonen. Återkommer om ämnet då.






Kommentarer
Postat av: Zara

Haha, vad bra att hon skrev upp det. Du kanske kunde fått en skiss på bokhyllorna också? Nu verkar jag helt oempatisk när jag bara skriver det som kommentar, men för er andra är jag även lite orolig för johanna. Och det vet hon. Nu vet ni också.

2009-03-26 @ 16:10:11
Postat av: Johanna

fiska efter omtanke var inte tanken men tack för att du/ni bryr er om mig. pöss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback